Średniowiecze

by Jerry Sky

Repetytorium nr 2. — „FASCYNUJĄCY JĘZYK POLSKI” (Sprawdzian nr 3.)


Spis treści:


1. Appendix — pojęcia

2. Epoka

2.1. Ramy czasowe

2.3. Podział czasowy

Średniowiecze dzieli się na:

2.4. Ideologia epoki

2.4.1. Teocentryzm

2.4.2. Tomizm

— (św. Tomasz z Akwinu) 800 lat po Augustynizmie

  1. bazuje na filozofii Arystotelesa
  2. podstawowe atrybuty bytu: prawda, piękno i dobro
  3. zło == brak dobra; nie ma swojej substancji
  4. dusza ludzka może poznawać świat tylko przez ciało (dlatego muszą być połączone); oprócz aniołów — pozbawionych ciała
  5. człowiek posiada władze:
  1. przeznaczenie człowieka — poznanie najwyższego dobra (Boga)
  2. GRADUALIZM: człowiek znajduje się na drabinie bytów między aniołami i zwierzętami

2.4.3. AUGUSTYNIZM

— (św. Augustyn z Hippony, znany jako doctor gratiae [doktor łaski])

  1. bazuje na filozofii Platona
  2. miłość to nieodłączny element życia ludzkiego
  3. zło == nieuporządkowanie dobra, brak dobra, nie jest substancją
  4. każda substancja jest dobra, ponieważ uczestniczy w boskim planie
  5. nie istnieje natura zupełnie zła, bo byłaby czystym niebytem
  6. DUALIZM: człowiek == ciało ++ dusza

2.4.4. Memento mori


3. Styl gotycki i styl romański

3.1. Styl romański

  1. nazwa pochodzi od starożytnego Rzymu, bo jest związany z kulturą rzymską
  2. panował od XI do XIII wieku
  3. cechy architektury:

3.2. Styl gotycki

  1. nazwa pochodzi od germańskiego plemienia Gotów
  2. panował od XII do XVI wieku (wówczas był to synonim tego co prymitywne, niezgodne z klasycyzmem)
  3. cechy architektury:

3.3. Katedra gotycka jako tekst kultury


4. Teatr średniowieczny

  1. wywodzi się od teatru antycznego

  2. gatunki:

    4.1. Moralitet (np.: „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”)

    4.2. Hymn (np.: „Bogurodzica”)

    4.3. Gesta (np.: „Pieśń o Rolandzie”)


5. Średniowiecze jako źródło naszej tożsamości

5.1. Polskojęzyczne zabytki literatury świeckiej i sakralnej

5.1.1. Świecka

  1. po polsku
  2. w łacinie

5.2. Sakralna (tylko po polsku)

5.3. Cechy literatury średniowiecza

  1. anonimowość
    Zasada ad maiorem Dei gloriat (ku większej chwale Pana), autorzy nie podpisywali się pod dziełami
  2. dwujęzyczność
    literatura sakralna i świecka w łacinie oraz w języku narodowym (polskim)

6. „Legenda o świętym Aleksym”

  1. Aleksy był urodzony w znakomitym rodzie
  2. rodzice: Eufamijam i Aglijas
  3. mieszkał w Rzymie

6.1. Legenda

6.2. Aleksy

  1. wzorzec parenetyczny epoki średniowiecza
  2. asceta:
  1. funkcja: pokazanie, przez cudy, że to ktoś niezwykły, święty

6.3. O legendzie jako najpopularniejszym gatunku hagiograficznym

  1. Schemat legendy
    1. opis cudownych niezwyczajnych narodzin
    2. opisanie wydarzeń związanych z życiem świętego
    3. opis cudów towarzyszących życiu świętego
    4. męczeńska śmierć
  2. Legenda - czytanka [z łac. legse - czytać]

7. Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

Bardzo powszechne w literaturze Średniowiecza było wykorzystywanie upersonifikowanej śmierci (kościotrup) (pierwsze wyobrażenie śmierci pojawiły się w drugiej połowie X wieku)

7.1. Wyobrażenie śmierci

  1. Żniwiarz (wyobrażenie występujące w rozmowie)
  2. Jeździec na koniu
  3. Łucznik
  4. Danse Macabre (taniec śmierci)

7.2. Śmierć w rozmowie

7.3. Sytuacja w wierszu

7.4. Wizerunek śmierci


8. „Bogurodzica”

  1. najstarsza polska pieśń religijna
  2. według Jana Długosza została odśpiewana przed bitwą pod Grunwaldem
  3. pierwszy hymn państwowy
  4. pieśń koronacyjna Jagiellonów
  5. najstarsza część powstała w XIII w.
  6. w XVI w. miała 22 strofy

8.1. Archaizmy w Bogurodzicy

  1. fleksyjne [fl.] - archaiczna odmiana wyrazu
  2. składniowe [skł.] - archaicznie skonstruowane zdanie
  3. leksykalne [leks.] - archaizmy
  4. słowotwórcze [słow.]
  5. fonetyczne [fon.]

8.2. Treść

8.2.1. Pierwsza strofa

zatem Boża Rodzicielka ma atrybuty boskości w roli pośredniczki, opiekunki, orędowniczki

8.2.2. Druga strofa

8.3. Motyw ikonograficzny deesis

deesis

— trójczęściowe obrazowanie osób świętych — Chrystus (na środku), Maryja (po lewej) oraz Jan Chrzciciel (po prawej); motyw związany z sądem ostatecznym, wyraża wiarę ludzi w Maryję i innych świętych, którzy proszą o łaskę Boga dla grzesznych

  1. Dlaczego Bogurodzica to hymn?
  2. Obraz Matki Boskiej: orędowniczka, pośredniczka, istota boska, monumentalna, ludzie jej ufają, przychodzą do niej ze swoimi prośbami

9. „Żale Matki Boskiej pod krzyżem” jako perła piśmiennictwa polskiego

9.1. Inne nazwy

  1. „Lament Świętokrzyski”
  2. „Bracia miła”

9.2. Struktura ogólna

9.3. Matka Boska zwraca się do czterech adresatów

Adresat Cel Emocje
ludzie prośba o współczucie, wsparcie cierpienie
Syn bezradna, zrozpaczona, nie może pomóc, bezsilna, nie dosięga Syna by go obmyć przerażenie, smutek, rozpacz
Anioł Gabriel ma żal, pretensje do Anioła rozczarowanie
maciory przestrzega inne matki przed utratą swoich dzieci, przestrzega aby się modliły troska, empatia

9.4. Humanizm (człowieczeństwo) średniowieczny

9.5. Motyw Stabat Mater Dolorosa [z łac. Matka Stale Cierpiąca]

Funkcja motywu: pokazanie miłości Matki do Syna i ogromnego cierpienia matki (hiperbolizacja - wyolbrzymienie)

9.6. Kreacja Matki Boskiej

to cierpienie spowodowane śmiercią Syna. Jest to takie same cierpienie jak u zwykłych matek. Bogurodzica została przedstawiona jako zwykły człowiek bez boskich cząstek

9.7. utwór jest zaliczany do gatunku nazwanego Planktem


10. Topos zielonej łąki jako przestrzeń metafizyczna — „Dusza z ciała wyleciała” XV w.

  1. W Średniowieczu wykształciła się sztuka dobrego umierania
    ars bene moriendi

  2. dusza człowieka po śmierci trafia na zieloną łąkę
    dusza jest zagubiona, smutna, nieszczęśliwa

  3. stamtąd zabiera ją święty Piotr do Nieba jeśli człowiek postępował zgodnie z przykazaniami bożymi

  4. wniosek: trzeba być posłusznym Bogu


11. „Dzieje Tristana i Izoldy” — miłość w czasach feudalnych

  1. Ideał miłości dworskiej to ideał życia całkowicie podporządkowanego uczuciu; rycerz wybiera damę serca i podporządkowuje jej swoje życie

  2. Co świadczy o miłości Tristana i Izoldy?

  3. Sapkowski (Maladie): Miłość to choroba nadziei, zaślepia człowieka, który nie potrafi racjonalnie ocenić sytuacji

  4. Miłość tragiczna


12. Gramatyka — słowotwórstwo

Źródło: mediana28.blogspot.com

12.1. Podstawa słowotwórcza

— temat, forma podstawowa dla danej operacji słowotwórczej, część wspólna wyrazów z danej rodziny wyrazów; np.: dzień → dziennik → dziennikarz

12.2. formant

— cząstka wyrazu, element słowotwórczy formujący, kształtujący wyraz pochodny od podstawowego (dziennik, dziennikarz)

12.3. oboczności

— współistnienie w języku wymieniających się elementów fonetycznych lub morfologicznych (uczyć, nauczyć, nauka, naukowiec)

12.4. rodzina wyrazów

— grupa wyrazów zawierających ten sam rdzeń, temat

12.5. kategorie słowotwórcze

— grupy wyrazów o podobnym znaczeniu; np.: formanty -uszek, -usia, -unio stworzą wyrazy zdrobniałe