Repetytorium nr 4. — „EMOCJONUJĄCY JĘZYK POLSKI” (Sprawdzian nr 6.)
Spis treści:
1. Appendix — Pojęcia:
1.1. Sonet (konwencja literacka)
- liryka bezpośrednia
- skonwencjonalizowany
- kunsztowny
- gatunek liryczny
- struktura:
- dwie „kwadryny” — 4 wersy opisujące
- dwie „tercyny” — 3 wersy zaw. refleksje
- zawiera refleksje na temat miejsca człowieka w świecie oraz relacji między jednostką a Bogiem
- przedstawiciele:
- John Donne
- George Herbert
- William Blake
- Sammuel Jackson
- człowiek w poezji metafizycznej
- nicość, garść prochu
- wieczny wędrowiec, mdły robak
- świątynia, w której zamieszka Bóg
- mikrokosmos, mały wszechświat
- najwyższa z nieśmiertelnych istot
1.3. Koncept
— zabieg artystyczny; zaskakujący pomysł literacki, który według Macieja Sarbiewskiego polega na zestawieniu tego co zgodne, typowe i oczekiwane z tym co niezgodne, nietypowe i zaskakujące
2. Mikołaj Sęp Szarzyński (MSS)
(bez myślnika!)
- niepokój myśli wanitatywnej został rozniecony w Baroku
- twórcy wykorzystują metafory ludzkiej egzystencji aby ukazać lichotę jestestwa
- MSS to twórca zaliczany do nurtu poezji metafizycznej
2.1. Sonet IV — „O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem”
- tytuł wprowadza do treści
- lir. wypowiada się w imieniu zbiorowości
- ciało = dom dla przemijających przyjemności
- świat = łakome wartości
- hetman ciemności = szatan
- koncepcja człowieka baroku: wątły, niebaczny, rozdarty wewnętrznie między duszą a ciałem (dobrem, a złem; Bogiem, a szatanem); będzie bojował i wygra tylko jeśli zaufa Bogu
- paradoksy:
- pokój gwarantuje szczęście, ale człowiek jest skazany na wieczne bojowanie
- ciało pożąda tego co jest marne, ale jednocześnie zazdrości duchowi
- bojowanie jest bezpieczne
- Bóg jest jednocześnie królem pokoju, ale patronuje bojowanie
- człowiek nadaje wartość marnościom
2.2. Filozofia Blaise Pascala (filozof Baroku XVII w.)
człowiek to najwątlejsza trzcina myśląca
— marny, wątły, delikatny
ale
świadomy swojej nędzy // samoświadomość
człowiek żegluje w poszukiwaniu sensu swojego życia
zawieszony pomiędzy dwiema otchłaniami: nicością, a nieskończonością
3. Naborowski
3.1. „Krótkość żywota”
- wypowiedź na temat szybkiego przemijania życia (refleksje wanitatywne)
- wiersz stychiczny; refleksyjna wypowiedź mędrca
- apostrofa «ty myślisz», hiperbola «między śmiercią», «rodzeniem byt nasz może nazwan być czwartą częścią mgnienia»
- marność ludzkiej egzystencji
- życie = cień, błysk (metafora ludzkiej egzystencji)
- poezja metafizyczna; topos kolebki grobu
- czas płynie, tempus fugit
- życie jest krótkie, efemeryczne, ulotne:
- człowiek zapomina o upływie czasu
- życie jest tylko małym, szybko przemijającym momentem
- nic nigdy nie będzie takie samo, nigdy się nie powtórzy
- życie ludzkie jest krótsze nawet od mgnienia (czterokrotnie)
3.2. „Marność”
- vanitas, marność
- można się cieszyć z marności, ale z umiarem, uczciwie, z Bogiem
- człowiek nie musi się bać, i nie musi żyć jak pustelnik, może bawić się i żyć, ale z umiarem
4. Twórczość Jana Andrzeja Morsztyna jako przykład poezji konceptualnej
marinista — nazwa pochodzi od włoskiego poety Giambattisty Mariniego, prekursora tego typu poezji; marinizm to kierunek poetycki, w którym duże znaczenie miała strona formalna, według marinistów utwór poetycki miał zaskakiwać niezwykłością formy i olśniewać czytelnika swoim pięknem
4.1. „Do trupa”
- liryka bezpośrednia
- lir. człowiek zakochany, który porównuje się do trupa
- sens utworu:
- i p. lir. jak i trup są martwi, uwięzieni, niewidomi, błądzi
- lir z miłości; «rozum łańcuchem spowity»; oślepia go miłość
- trup od strzały, związane ręce różańcem
ale
- lir skarży się, «język kwili», odczuwa nieskończone cierpienie, jest rozpalony
- a trup milczy, nie odczuwa cierpienia, jest zimny, jego cierpienie ma koniec
- wiersz należy do liryki miłosnej
- treścią utworu jest skarga kochanka
- koncept — zestawienie kochanka z trupem
5. Sarmatyzm - czerep rubaszny czy fenomen kulturowy?
zdania na temat sarmatyzmu są podzielone czy jest to zjawisko pozytywne czy negatywne
5.1. Ubiór narodowy w dawnej Polsce
- żupan — rodzaj kaftana
- kontusz — okrycie wierzchnie
- ferezja — okrycie wierzchnie, bogato zdobione, (bogaty kontusz)
- delia — mniej strojna ferezja
- szuba, bekiesz, kołpak (czapka)
- szabla
- buty czerwone lub żółte
- spodnie szarawary
5.2. Wystawne życie, uczty szlacheckie
- staropolska gościnność
- polonez — o kondycji społecznej szlachcica świadczył jego majestatyczny, pełen godności i częstych ukłonów chód; z niego wywodzi się taniec szlachecki, który zrobił ogromne wrażenie na cudzoziemcach — polonez
5.3. Portrety trumienne
- efekt wodzących oczu za przechodzącym
- oryginalny, swoisty element kultury sarmackiej
- wizerunek — charakteryzowały się upiornym realizmem, jakby zmarł był na własnym pogrzebie
- element ceremonii pogrzebowej
- namalowane przez anonimowego malarza
- świadectwo wyjątkowości naszej kultury
- wraz z całą ceremonią pogrzebową ilustruje ówczesne zamiłowanie do przepychu oraz rangę jako przypisywano w baroku
5.4. Dwa oblicza sarmatyzmu
duma narodowa |
megalomania |
przywiązanie do rodzinnych tradycji |
zaściankowość, zacofanie kulturowe, konserwatyzm, prowincjonalizm |
patriotyzm |
ksenofobia, wrogość do cudzoziemców |
waleczność |
awanturnictwo |
umiłowanie wolności i demokracji |
warcholstwo, nadużywanie liberum veto, anarchia |
przywiązanie do religii |
nietolerancja wobec innowierców |
szacunek dla sprawiedliwości |
pieniactwo, brak chęci kompromisu |
sztuka oratorska |
gadulstwo, popisy oratorskie |
gościnność, wystawność |
życie ponad stan, pijaństwo, przepych, obżarstwo |
5.5. Polska jako przedmurze chrześcijaństwa i rodowodu sarmackiego
- specyfiką polskiego Baroku było połączenie idei kontrreformacji oraz politycznej ekspansji skierowanej na wschód co wymagało konieczności skupienia się na obronie wschodnich granic RON (Rzeczpospolita Obojga Narodów)
- wschodnia granic RON = granica chrześcijaństwa w Europie
- wojny z islamską Turcją sprawiły, że RON stała się swoistym przedmurzem europejskiego chrześcijaństwa
- na tym tle ukształtowały się dwa mity polskiego szlachcica z kresów wschodnich, który z jednej strony niósł cywilizację na tereny chłopskiej Ukrainy i Podola, a z drugiej strony łączył patriotyzm z obroną wiary
- w XVII wiecznej RON szlachta był warstwą znacznie liczniejszą w stosunku do innych grup niż w innych krajach europejskich
- na wschodzie szlachta była waleczna, katolicka, kochająca wolność szlachecką, cywilizująca Ukrainę
- natomiast wokół dworu królewskiego i dworów oligarchii magnackiej skupiała się szlachta, która wzorowała się na salonach Europy zachodniej, przez co część szlachty ubierała się jak na zachodzie, a pozostali kultywowali tradycję szlacheckiego ubioru typowo polskiego, sarmackiego, dworkowego; szlachta ta skupiała się w mniejszych dworkach i zaściankach oraz kultywowała swojską tradycję i była niechętna nowinkom z zachodu
5.6. Kultura polskiego Baroku
5.7. Kultura dworska
- panuje na dworach królewskich i magnackich
- otwarta na obce wpływy, europejskie style, modę
- w literaturze
- nurt dworski: Jan Andrzej Morsztyn, Daniel Naborowski
- nurt poezji metafizycznej: Mikołaj Sęp Szarzyński, Daniel Naborowski
- kultura dworkowa (ziemiańska, szlachecka, sarmacka, rodzinna, swojska)
- kultura preferowana przez średnią szlachtę żyjącą na wsi we dworkach
- przywiązanie do tradycji, obyczajów przodków
- obyczajowość: strój (orientalizacja), wystawne życie (np. uczty), portrety trumienne
- ideologia:
- kult maryjny
- koncepcja Polski jako przedmurze chrześcijaństwa, rodowód szlachty (starożytny ród Sarmatów), przekonanie o wyższości narodu szlacheckiego nad innymi stanami złota wolność szlachecka
- w literaturze
nurt ziemiański: Jan Chryzostom Pasek, Wacław Potocki
6. Krytyka sarmatyzmu w utworach Wacława Potockiego
6.1. „Pospolite ruszenie”
- sytuacja liryczna: szlachta zwołana na pospolite ruszenie i czeka w obozie
- szlachta zaczyna narzekać, zlekceważyła rozkazy, nie chce podjąć walki, woli spać // krytyka szlachty
- szlachta:
- nieposłuszeństwo, lenistwo
- tchórzostwo
- warcholstwo, próżność
- fasadowy patriotyzm
- anarchia, samowola
- pijaństwo, pieniactwo
- sprzeciwianie się ideałom
- arogancja, niefrasobliwość
- adresatem zewnątrz-tekstowym jest szlachta
- Potocki chce rozbudzić świadomość szlachty
6.2. „Zbytki polskie”
Potocki stosuje ironię
utwór profetyczny — zapowiedź upadku Polski
Że te wszystkie ich pompy, wszystkie ich splendece (blask)
«Pogasną jako w wodzie utopione świece»
Polska = zamiast Polaków, szlachta, bo to szlachta jest odpowiedzialna za tworzenie, przedstawicielstwo Polski
a szlachta żyje ponad stan:
- mnogość, ilość bogactwa, wszystkiego
- strojne, bogate ubranie pachołków
- panie noszą perły i diamenty
Piotr Skarga mówił w kazaniach o Polsce jako tonącym okręcie, natomiast Potocki porównuje ojczyznę do utopionych w wodzie świec // przestroga przed upadkiem ojczyzny
7. Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska
w potocznej opinii, autor (bohater) Pamiętników, funkcjonuje jako typowy Sarmata
7.1. Pasek jako przedstawiciel typowego Sarmaty (szlachcica)
- religijni
- waleczny, szlachta walczy głosząc słowo Boże; ale jednocześnie nie akceptowali Duńczyków (nietolerancja)
- waleczni, ale też awanturniczy
- uczęszczali na nabożeństwa, śpiewali pieśni religijne
- patrioci, mścili się na Szwedach
- wszystko z myślą o Bogurodzicy
- wojsko polskie było tylko raz zmuszone do ucieczki, kiedy przeciwnicy uciekali już 1000 razy
- gościnność
7.2. Cel Pamiętników
pokazanie zalet, upamiętnienie wydarzeń, opis życia
7.3. Zabiegi językowe
makaronizmy = zwrot lub wyraz przeniesiony do j. polskiego w oryginalnej wersji (najczęściej z łaciny lub j. włoskiego); np.:
- Victoria = zwycięstwo
- patronus = opiekun
latynizmy = zwrot lub wyraz przyjęty z łaciny i spolszczony; np.:
- wiktoria = zwycięstwo
- respektować = okazywać szacunek
- patron = opiekun
inwersja = szyk przestawny w zdaniu
staropolska składnia = szyk wyrazów w zdaniu wzorowanym na łacinie, w którym orzeczenie znajduje się na końcu wypowiedzi
czas zaprzeszły = czasownik w czasie przeszłym + czasownik być w czasie przeszłym;
używany w celu wyrażenia czynności, która zakończyła się zanim jakaś inna czynność w przeszłości się rozpoczęła;
np.: Zanim poszedłem do ALO, czytałem byłem fascynujące Pamiętniki Chryzostoma Paska.
8. Jaka więc jest nowa misja Don Kichota — Dziś, na tym świecie — Don Kichot i Sancho Pansa jako postaci archetypiczne
8.1. Don Kichot
- zubożały szlachcic z La Manche
- jego pasją było czytanie romansów rycerskich
- naiwny, idealista, marzyciel, szaleniec (narrator traktuje bohatera pobłażliwie)
- o bogatej wyobraźni
- miał konia o imieniu Rosynant; imię pochodzi od hiszpańskiego Rocinante — rocín oznacza szkapa, za to ante przed ⟹ przedszkapa
to wskazuje wzniosłość czyli Rosynant jest to wielka, szlachetna szkapa // idealizacja
8.2. Konsekwencje czytania
- utrata rozsądku, rozumu
- brak snu, zaniedbywanie swoich włości i obowiązków
- stracenie części majątku na rzecz książek
- stracenie kontaktu z rzeczywistością
- zaniedbanie zdrowia
8.3. Don Kichot z La Manchy jako źródło frazeologizmów
«donkiszoteria» — postawa człowieka, pragnącego walczyć o szlachetne cele, ale nie mającego poczucia rzeczywistości
«błędny rycerz» — rycerz średniowieczny szukający niezwykłych przygód, wędrował po świecie, bronił potrzebujących, wszystko czynił dla damy swojego życia, idealista
«walka z wiatrakami» — walka z czymś nierealnym, zrodzonym z wyobraźni, z urojonym przeciwnikiem
8.4. Postrzeganie świata przez…
tl;dr: DK = idealizm; Sancho = realizm
8.4.1. Sancho
- ciało, prymitywność, uosobienie
- poezja życia
8.5. Don Kichot
- dusza, szlachetność
- proza życia // koncepcja Władysław Kopaliński
9. Satyry Krasickiego
9.1. Krasicki jako przedstawiciel polskiego klasycyzmu
- najważniejsze cechy
- dbałość o poprawność języka
- odwołania do literatury antycznej
- cel literatury klasycystycznej: uczyć bawiąc — bawiąc uczyć
- funkcja dydaktyczno-moralizatorska — nauczanie i pouczanie
- najpopularniejsze gatunki: satyra, bajki, (ody i poematy heroikoniczne)
9.2. „Pijaństwo” (satyra)
rozmowa między szlachtą; opis kilkudniowego pijaństwa
pijaństwo prowadzi do:
- bijatyk, awanturnictwa, pieniactwa
- anarchii
- utraty zdrowia, uzależnienia, braku umiaru
demaskacja fasadowego patriotyzmu
- pod wpływem alkoholu rozmawiają o państwie
- szukają okazji i wymówek do picia alkoholu (gościnność, lekarstwo, usprawiedliwienie się przysłowiem)
- szlachta jest bezrefleksyjna, nie wyciąga wniosków, niefrasobliwa
puenta, która wyraża narratora (porte parole Krasickiego)
- narrator wyraża gorzką refleksję, że sytuacja nie ulegnie zmianie
- wskazuje zagrożenie wynikające z obyczajów szlachty
utwór jest zgodny z oświeceniowym racjonalizmem i tendencjami świata
w utworze również pojawia się klasycystyczna zasada uczyć, bawiąc (czyli utwór ma charakter dydaktyczno-moralizatorski i jest zgodny z konwencją)
9.3. „Świat zepsuty”
narrator: patriota, szlachcic, osoba starsza
9.4. Dominanta kompozycyjna: kontrast
przeszłość:
- pozytywnie
- panowały: cnota i prawda
- obowiązywało:
- prawo
- szacunek dla starszych
- patriotyzm
- autorytety
- religijność
- praworządność
- pobożność
teraźniejszość
- negatywna
- panuje:
- nierząd
- anarchia
- rozpusta, zbytek
- księgi bezbożne
- pazerność, oszustwo
- dwulicowość
- psucie
- burzenie tego co wspólne
- prywata, skłonność do zbytku
- demoralizacja
- anafora: Wolno szaleć młodzieży, wolno starym zwodzić // wzmocnienie negatywności teraźniejszości
- przywołanie Rzymu: Rzym cnotliwy zwyciężał, Rzym występny zginął // pokazanie przykładu upadku mocarstwa działającego na takich samych złych podstawach, analogia
- enumeracja: Wszędzie nierząd, rozpusta, występki szkaradne // wzmocnienie negatywności teraźniejszości
- pytanie retoryczne: A mnie sarkać na takie bezprawia nie wolno?
9.5. Topos tonącego okrętu
- utwór kończy się porównaniem ojczyzny do tonącego okrętu
- okręt zatonie jeżeli obywatele nie będą bronić okrętu (nie zmienią się)
- topos ojczyzny jako tonącego okrętu — wzmocnienie:
- tragizmu sytuacji
- kształtowanie świadomości szlachty
- patriotyzmu szlachty
- pouczenie, funkcja moralizatorska
10. Sentymentalizm
10.1. Ignacy Chrzanowski
— sentymentalizm jako antycypacja romantyzmu
10.2. Julian Krzyżanowski
— sentymentalizm jest bliższy rokoku, ponieważ odznacza się nadmierną, przesadną, łzawą tkliwością, łzawą afektacją
10.3. Ideał osobowy
- czuły
- patrzy na świat przez pryzmat uczuć i miłości
- przebywa na łonie natury
- analizuje swoje przeżycia i opisuje je prostym językiem
- najczęściej - pasterze, rolnicy
10.4. Nasilenie pierwiastka uczuciowego
— przeciwstawienie atmosfery intymności stylowi retoryczno-oratorskiemu (klasycyzm)
10.5. Wzbogacenie literatury o tematykę społeczną
— wprowadzenie folkloru, pokreślenie indywidualizmu bohaterów
10.6. Wyidealizowana natura jako tło
- np.: kochankowie spotykają się w nocy pod jaworem, obok boru
- w tle słychać szczekającego psa
- Laura przynosi kosz malin [ motyw kosza malin ]
10.7. Franciszek Karpiński — trzy źródła poezji sentymentalnej
- pojęcie rzeczy (indywidualizm, empiryzm)
- serce czułe (głos serca i natury, współczucie)
- piękne wzory (odrzucenie mitologii i francuskich klasyków)
10.8. Jean Jacques Rousseau
— człowiek z natury jest istotą dobrą miłującą ład i sprawiedliwość, powinien wrócić na łono natury („Nowa Heloiza”), uciec od cywilizacji
10.9. Sentymentalizm w Polsce
główny ośrodek sentymentalizmu w Polsce: Puławy
główni Przedstawiciele: Franciszek Karpiński i Franciszek Dionizy Kniaźnin
główny gatunek: sielanka (twórcy: Wergiliusz (Rzym) i Teokryt (Grecja))
10.10. „Laura i Filon” Karpińskiego
- temat: uczucie
- miłości towarzyszy egzaltacja, nadmierna uczuciowość
- miłość jest wyidealizowana, ale i uproszczona
- myśl o zdradzie jest źródłem rozpaczy
- wyjaśnienie sytuacji źródłem radości
- szczęśliwe zakończenie
10.11. Literatura
- „Nowa Heloiza” J.J. Rousseau
- „Cierpienia młodego Wertera” Johann Wolfgang Goethe
- „Podróż sentymentalna” Laurence Sterne [ nazwa epoki ]
11. Charakterystyka okresu burzy i naporu
Cechy
- pogarda dla rozumu → postrzeganie świata za pomocą uczuć i intuicji → swoboda twórcza, geniusz twórczy, brak ograniczeń formą
- problematyka patriotyczna i społeczna
- fascynacja jednostką niezwykłą, nieprzeciętną, buntowniczą
- kult przyjaźni
- zwrot do poezji ludowej, kult swojskości
- wielbili Wiliama Shakespeara i Jean Jacques Rousseau i Osjana (następuje renesans dzieł Shakespeara)
Nowy bohater
- pesymistyczne podejście do świata
- oparte na rzadko spotykanej skali odczuwania doświadczającego bólu istnienia
„Król olch” Goethego
- ballada epistemologiczna
- epistemologia romantyczna → struktura dualna → dwie sfery:
- racjonalna, fizyczna, realna; rozum
- irracjonalna, duchowa, metafizyczna; uczucie
- ojciec postrzega świat rozumem
- syn widzi świat przez pryzmat uczuć, przez co widzi króla olch w płaszczu wśród drzew, kiedy ojciec widzi tylko mgłę
- syn słyszy głosy, ojciec mówi, że to wiatr
- syn widzi srebrne królewny, ojciec widzi światło księżyca
- ojciec nie rozumie syna, ale nadal opiekuje się nim i go chroni
Ballada jako gatunek
- wywodzi się z tradycji ustnej
- stroficzna, rytmiczna, rymowana
- występuje narrator naiwny
- przenikanie się dwóch światów
- nastrój tajemniczości i grozy
- niezwykłe, niecodzienne wydarzenia
- prawdy ludowe: «miłość jest silniejsza niż śmierć»
- typowy dla nurtu ludowości
- tematy ballad: tragiczna miłość, niezwyczajna śmierć, silne uczucia (zazdrość, nienawiść)
- miejsce akcji: niezwyczajne, nierealne, tajemnicze, niedookreślona kraina
- bohaterowie: nimfy, duchy, wędrujący po śmierci rycerze
- stylizacja na język ludowy
- synkretyzm rodzajowy