Chodzi o wielość interpretacji tego mitu, jego symboliki.
3.1. Sprzeczne role Prometeusza
Prometeusz jako bohater wieloznaczny, absurdalny, paradoksalny. Odgrywa wiele sprzecznych ze sobą ról:
+
-
dawca
złodziej
daje biednym
odbiera możnym
bóg (Terystaklion go porównuje do Chrystusa)
demon
odkupiciel
szatan
twórca, konstruktor świata
zburzył stary ład
stwórca człowieka
sprowadził na ziemię skrzynkę Pandory
dobroczyńca
złoczyńca
bohater dla ludzi
buntownik wobec bogów
męczennik
szlachetny
zbójca
nauczyciel ludzkości
Był bogiem, ale cierpiał jak człowiek
Prometeusz jest bohaterem wieloznacznym, ponieważ odgrywa wiele ról, które są często ze sobą sprzeczne.
4. Ukaranie Prometeusza Karela Čapka jako przykład groteski
4.1. Manipulacja językowa
forma zamierzonego działania, którego celem jest wywieranie wpływu na osobę, lub grupę osób
środki językowe
użycie 1 os. liczby mnogiej
wywołanie wrażenia identyfikacji z czytelnikiem
eufemizmy
wyrazy wartościujące
zmiana semantyki (znaczenia)
sugerowanie odpowiedzi
wyolbrzymienie lub banalizowanie problemu
deprecjacja przeciwnika
Manipulacja językowa a perswazja:
manipulacja językowe jest ukryta, perswazja jest jawna dla odbiorcy
perswazja nie ma na celu zaszkodzić odbiorcy
manipulacji chodzi o ukrycie prawdziwego celu nadawcy, perswazja to jawne przekonywanie odbiorcy
4.2. Oskarżony jest winny
Argumenty:
jest zdrajcą
sugeruje odpowiedź
świętokradca
złodziej
deprecjacja
próżniak
nierób
destruktor
niszczyciel
szkodnik
zbrodniarz
wywrotowiec (rewolucjonista)
demoralizator
zdrajca stanu
buntownik
sabotażysta
Największa groteska:wielki, przełomowy wynalazek służy do przygotowania tak banalnego dania (pieczona baranina). Wielki ogień równa z solą i czosnkiem
Problematyka:sąd nad Prometeuszem, groteska służy temu, aby zdemaskować władzę totalitarną.
4.3. Groteska
— zestawienie zaprzeczeń, kategoria estetyczna, sposób mówienia o rzeczywistości za pomocą zestawienia sprzecznych elementów w celu ukazania prawdy;
Cechy:
kontrast
hiperbola
oksymoron
paradoks
5. Labirynt — metaforyczne sensy
5.1. „Labirynt nad morzem” Herberta
Herbert stawia tezę, że Grecy wiele zawdzięczają religi Minojczyków (Zeus i Demeter pochodzą stamtąd)
Tytuł odsyła do metafory labiryntu, czyli budowli, w której centrum ukryty jest skarb, lecz trudno do niego trafić w ciągu korytarzy. Takim labiryntem był pałac Knossos, w którym, według mitu, zamknięty był Minotaur. Dla Herberta labiryntem w sensie metaforycznym jest poznawanie świata sztuki antycznej i konfrontowanie własnych wyobrażeń na jego temat z rzeczywistością. Zdaniem pisarza, nie należy przyjmować za własne cudzych sądów na temat jakiegoś dzieła sztuki, lecz należy świadomie samodzielnie oceniać. Dzieła antyczne są bardzo często tylko rekonstrukcją.
Według Herberta metaforycznym sensem labiryntu jest poznawanie świata sztuki antycznej (KRETA - odkrywanie Krety) samemu, samodzielnie konfrontując własne wyobrażenia na jej temat z rzeczywistością. Nie należy przyjmować cudzych poglądów, tylko samodzielnie oceniać dzieła sztuki, ponieważ są one często tylko rekonstrukcją.
Labirynt piękna — podróż po muzeach, po wiedzy
bardzo często przeżywa rozczarowanie
szuka ładu moralnego, piękna, ucieka od chaosu XX wieku;
zły zaułek labiryntu — rekonstrukcja dzieła antycznego
5.1.1. Kultura minojska
spontaniczna, nerwowa, porywcza, niedokładna (Minojczycy malowali na jeszcze mokrych ścianach)
ukazująca wdzięk, uśmiech, gest taneczny
brak wzniosłości (bez zadumy, religijnej ekstazy)
idea przyrody (ptaki, ryby, kwiaty)
ornamenty, motywy dekoracyjne, stylizowane rośliny
zdecydowana, bez szczegółów, improwizująca, lekka i radosna
kultura minojska to pięknie ilustrowana książka bez tekstu
5.1.2. Kultura malarstwa egipskiego
technika tempery (pozwalająca na retusz, poprawki)
skupiona, powolna
kontemplacyjna, metafizyczna
bardzo dokładna, dokładność nie oznacza pochwały życia, ale melancholię przemijania
— nazwa pałacu Minosa, pochodzi od słowa «labrys» (przedgrecki język pelazgjiski) oznaczający topór o podwójnym ostrzu; czyli labirynt to pałac toporów o podwójnym ostrzu
5.1.4. Odczucia Herberta w Heraklionie
opinie Herberta na temat Krety, kultury minojskiej, odkrycia Evansa
Freski:
banalne kolory
linie bez napięcia, płaski kontur
brak głębi, powagi, wdzięku (z wyjątkiem fresków ogrodowych i „Paryżanki”)
łatwość chwytania kształtów jednym konturem
niesubstancjonalność (brak kośćca, mięsa, materii, struktury) ludzi, zwierząt i roślin bez korzeni
Opinie Herberta:
na temat sposobu pracy Evansa: zauważa odtwarzanie fresków według własnej wizji odkrywcy
o wyglądzie fresków:
są nieliczne, okaleczone zabiegami konserwatorów i jako takie wymagają naszego współczucia i zrozumienia
o sztuce minojskiej:
mniej wielka niż egipska
oryginalność
ornamenty, dekoracje, architektura, kolumny, portyki etc.
wyszukana
dojrzała
5.1.5. Mit o Minotaurze
człowiek z głową byka narodził się ze związku Persefony z bykiem
król Minos każe Dedalowi wybudować pałać, labirynt dla Minotaura
co roku składano ofiarę 7 chłopców i 7 dziewcząt ateńskich
Tezeusz (jeden z chłopców przeznaczonych na ofiarę) po przybyciu na Kretę zakochał się w Ariadnie, córce Minosa i dostał od niej nić, dzięki której, po zabiciu Minotaura, wydostał się z labiryntu
Tezeusz jest w tym ujęciu bohaterem politycznym, wyzwolicielem swojego kraju spod obcego jarzma. Herbert ma dużą dozę sympatii wobec Minotaura (porównanie do kota Maciusia).
5.1.6. Koncepcje Platona
Dzieła Platona, Timajos i Krytiasz to poematy o wszechświecie. Platon uważał, że Atlantyda znajdowała się na Oceanie atlantyckim, była kontynentem większym od Libii i Azji razem wziętych. Atlantyda została zatopiona w tym samym czasie co nastąpił upadek kultury minojskiej i wybuch wulkanu na wyspie Thera.
5.1.7. Koncepcje Wunderlicha
Dokąd byk porwał Europę czyli o korzeniach kultury
Wunderlich ~1972 r.
Knossos nie było siedzibą królów kreteńskich, ale pałacem zmarłych, ogromnym cmentarzyskiem, nekropolią.
nietrwałość materiałów z jakich zbudowano Knossos (drewniane kolumny, cienkie ściany, gips, alabastrowe schody)
małe pokoje bez okien sugerują, że były to krypty
brak dostatecznej ilości budynków przeznaczonych na warsztaty, kuchnie czy stajnie potrzebne dla obsługi potężnego pałacu
inna interpretacja przeznaczenia przedmiotów od interpretacji Evansa:
pitboi (pojemniki na oliwę wg Evansa) zawierały szczątki kości
wanny wg Evansa to wg Wunderlicha sarkofagi
Herbert przy ocenie Evansa nazywa go TENNYSONEM archeologii
5.2. „Labirynt budowany w słowie” — analiza eseju Michała Głowińskiego
Metaforyczny sens:
poziom skomplikowania języka
niemożność wyrażenia się, porozumienia się z drugim człowiekiem
ironia tragiczna - nieświadome działanie zmierzające do katastrofy bohatera
katastrofa - nieuchronna klęska bohatera
tragizm - kategoria estetyczna, uwikłanie bohatera w konflikt sprzecznych racji
katharsis - oczyszczenie z uczucia litości, trwogi (na końcu przedstawienia)
9. „Król Edyp” jako przykład doskonałej tragedii
9.1. Charakterystyka Edypa
współczujący, «O biedna dziatwo»
litościwy
troskliwy
opiekuńczy
martwi się o poddanych
poczuwa się do odpowiedzialności
dobro ludu ceni bardziej niż własne życie
identyfikuje się z ludem
empatyczny, cierpi razem z Tebańczykami
9.2. Edyp kiedy ktoś mu się sprzeciwia (Tyrezjasz mu się sprzeciwia)
wybucha gniewem
nie znosi sprzeciwu
pyszny, obraża Bogów (obrażając Tyrezjasza)
pycha go oślepia
mimo, że widział, nie mógł dostrzec prawdy, więc się oślepił
9.3. Uniwersalna wymowa tragedii
los Edypa = egzemplum ludzkiego losu
szczęście — senne urojenie, człowiek nie ma prawa do szczęścia, żaden człowiek nie może być szczęśliwy
życie — cień cienia, jest ulotne, efemeryczne, marne, przemija
jeśli ktoś dozna szczęścia to tylko po to by mocniej odczuć swój upadek
9.4. Koncepcja losu ludzkiego
człowiek jest zniewolony, jego los zależy od woli bogów, życie zdeterminowane przez fatum
człowiek bezradny wobec przepowiedni
jesteśmy zniewoleni, wszystko zależy od siły wyższej
człowiek nie ma wpływu na swój los
9.5. Filozofia platońska, stoicka, egzystencjalna
Człowiek jest marionetką w teatrze świata. // topos Theatrum Mundi
To co widzimy to tylko odbicia prawdziwych bytów niedostępnych dla zmysłów człowieka
Prawdziwy świat jest idealny — do którego należy dążyć
Dusza — element najwyższej wartości poznawczej
Stoicyzm — opanowanie emocji, chęci przyjemności jest podstawą do osiągnięcia szczęścia; najważniejsze jest życie zgodne z rozumem; życie należy przyjmować jakim jest niezależnie od sytuacji należy zachować stoicki spokój (wewnętrzny ład, równowagę emocjonalną) w życiu należy się kierować stoicką cnotą, nie pożądać więcej niż jest potrzebne, nie należy bać się śmierci, gdyż jest ona wpisana w ludzkie życie; nadmiar = źródło niepotrzebnych rządz
// rozum, cnota, umiarkowanie
10. Biblia
10.1. Księga Hioba
Hiob:
bogobojny
bogaty
sprawiedliwy
autorytet
// zakład między Bogiem a szatanem (doświadczenie)
Dlaczego ludzie cierpią niezawinieni?
utwierdzenie w wierze
sprawdzian człowieczeństwa
poznanie czym jest szczęście
«Pan dał, pan wziął» «Nago wyszedłem z żywota matki mojej i nago się teraz wrócę»
10.2. Księga Koheleta
VANITAS VANITATUM ET OMNIA VANITAS
księga mądrościowa
rozważania autor na temat wartości ludzkiej egzystencji
dochodzi on do wniosku, że wszystkie uciechy ziemskie są bezwartościowe
traktat filozoficzny
przemijanie — motyw wanitatywny
// optymistyczna wymowa - trzeba się cieszyć życiem, które przemija, czerpać z życia póki się da
10.3. Księga Psalmów
10.3.1. Psalm — gatunek
utwór liryczny, modlitewny
ton patetyczny, podniosły
przeznaczony do śpiewania
rodzaje psalmów:
pochwalny
dziękczynny
błagalny
mądrościowy
pokutny
proroczy
10.3.2. Psalm 1 (mądrościowy)
Temat dwóch dróg życia:
sprawiedliwych
życie zgodne z zasadami moralnymi wynikającymi z Prawa Mojżeszowego
droga radości
dostatniego życia → alegoria drzewa rosnącego przy wodzie
grzeszników
grzesznicy to plewy, które wiatr roznosi
motyw sądu, na którym Pan nagrodzi sprawiedliwych a występnych ukarze
Nawiązanie do Hioba, relacje między Bogiem a Hiobem — pokora i poddanie się doprowadziło do szczęśliwego życia
10.3.3. Psalm 100 (dziękczynny, pochwalny)
lir. człowiek w imieniu ludu
adresat liryczny: lud
wzywanie do chwalenia Boga i dziękowanie za stworzenie
człowiek przeżywa wiarę radośnie
lir. ufa Bogu, całkowicie Mu się oddaje
darzy Boga zaufaniem
10.3.4. Psalm 130 (błagalny)
lir. wierny (jednostka)
adres. lir. Bóg
modlitwa do Pana, żeby wysłuchał go i mu wybaczył oraz odkupił Izrael z grzechów
obraz Boga:
dobroczynny
stwórca, sędzia
udziela przebaczenia
sprawiedliwy
wyczekiwany
miłosierny
niedostępny
surowy sędzia
10.4. Pieśń nad Pieśniami
Topos miłości
Oblubieniec i Oblubienica
kochają się i swoją fizyczność zestawiają z przyrodą
tło — przyroda, tworzywa porównań (zęby jak trzody owiec, oczy twe gołębie; głowa to złoto najlepsze, zęby białe jak mleko)
Poemat w warstwie dosłownej odczytywany jest jako zmysłowa liryka miłosna
w interpretacji alegorycznej oblubieniec to Bóg, a oblubienica to wspólnota ludzi
10.5. Hymn o miłości św. Pawła
człowiek mimo jakichkolwiek dokonań byłyby niczym bez miłości, nawet gdyby:
mówił wszystkimi językami ludzkimi i anielskimi
rozdał majątek swój cały
posiadł całą wiedzę
został męczennikiem
Miłość jest najważniejsza: „A teraz trwają wiara, nadzieja i miłość - te trzy: lecz z nich większa miłość”
GHG w ostatnim rozdziale wyznaje, że nie potrafi i nie chce napisać opowieści o mieszkańcu wieży; wielokrotnie lecz bezskutecznie próbuje dokończyć swoje dzieło — cierpienie to tajemnica
mówi o roli literatury w życiu człowieka: LITERATURA DAJE NADZIEJĘ
«Kiedy wpadniecie panie w sidła bólu i zgryzoty pomyślcie o samotniku z miasta Aosta. Wasza wizyta nie okaże się wówczas nadaremna»
12.3. Losy bohaterów
Osierocony Lebbroso zamieszkuje wieżę ogrodzoną murkiem.
Później zamieszkuje razem z siostrą, przybłąkuje się też pies Miracollo.
Śmierć siostry, zabicie psa przez mieszkańców Aosty
punkt zapalny — zauważenie pary kochanków — próba samobójcza Lebbrosa, odnalezienie listu, biblii i księgi Hioba
De Maistre pojawia się w Aoście jako oficer
śmieć trędowatego Pier Bernardo Guasco
Utrata rodziny nauczyciela przez trzęsienie ziemi
zakup domku w Aoście
śmierć Nauczyciela
Lebbroso
Nauczyciel
powód separacji
choroba
śmierć najbliższych
samotność:
z konieczności
z wyboru
stosunek do ludzi
pragnie kontaktu
stroni od nich
stos. do Boga
pokorny
nie potrzebuje go
stos. do śmierci
pogodzony z śmiercią
boi się śmierci
rodzaj choroby
chore ciało
chora dusza
12.4. Historia świętokrzyskiego pielgrzyma jako metafora ludzkiej egzystencji
góra, święty Krzyż — cel // sfera sacrum
pozycja figury — klęcząca // pokora
przesuwa się co roku o ziarnko maku // cierpliwość
brak twarzy // każdy może się z nim utożsamić
mała, zniekształcona głowa // ból, cierpienie
dwa oczodoły niby dwa ciemne otwory // idzie po omacku, na oślep
splecione ręce // nabożeństwo, pokora, pobożność, modlitwa
wyżarty przez wiatry i deszcze // ból, cierpienie
mijają go obojętni przechodnie // bezgraniczna samotność
obrasta murawą // cierpliwość, próba oderwania się od sfery profanum do sacrum
12.5. Bezpośrednie i pośrednie odwołania do księgi Hioba
Lebbroso czyta księgę Hioba, żeby podnieść się na duchu; [dała mu nadzieję, odnalazł w k. Hioba nadzieję i wytłumaczenie własnego losu]
rzeźba na kapitelu jednej z kolumn krużganku romańskiego w klasztorze wyobrażała 3 fazy plag cielesnych Hioba
Lebbroso cierpiał z powodu swojej choroby tak jak Hiob podczas plag
tak samo jak Hiob, nauczyciel stracił swoją rodzinę
pielgrzym świętokrzyski mimo przeciwności losu dalej szedł przez życie tak jak Hiob po utracie wszystkiego
12.6. ROLA LITERATURY
— DAWANIE NADZIEI
13. „Psalmów Psalm” Norwida
W wierszu Norwida można odnaleźć odwołania do Hymnu św. Pawła
Poeta przywołuje te same argumenty i te same cechy miłości
Przekazuje tą samą prawdę o miłości
14. Jeźdźcy — Kazik
Intertekstualne odwołania do Jeźdźców Apokalipsy
Kult jeźdźcy
Wskazanie jeźdźcy, który niesie śmierć jako ostatniego wzmacnia wymowę pesymistyczną, natomiast poprzez ustawienie jeźdźca miłości na końcu (u Kazika), sprawia, iż wymowa nabiera wartości optymistycznej, ponieważ jeździec, który niesie miłość daje nadzieję.